26.1.10

Vertaistukiryhmä perheille.

Susikairan sanomissa oli juttua, että on täällä perusteilla vertaistukiryhmä perheille. No ei ole ainakaan turhan kapea-alainen rajaus. Irvileuka kun olen, niin en tietenkään voinut olla makustelematta aiheella ja maalasinkin mielikuvan ryhmästä:

Hei! Olen Reino 39 vee ja asutaan äitin kanssa kahdestaan.

Hei! Olen Maija 49 vee ja minun perheeseeni kuuluu lisäkseni kissa.

Hei! Olen Terho 42 vee ja meillä on Terhin kanssa uusioperhe. 9 lasta ja Lassie-Collie.

Hei! Olen Akka 32 vee ja meidän perheessä on 4 lasta ja koira ja Ukko.

Hei! Olen Saila 31 vee ja minun puolisoni on Raisa, meillä ei ole vielä lapsia.

Hei! Olen Armi 78 vee ja lapsenlapsenikin ovat jo täysi-ikäisiä.



Pahoin vaan pelkään, että noin kirjavaa kattausta erilaisista perheistä ei ryhmään saada. Vertaistukiryhmä perheille. Jo ihan ajatuksenakin riemastuttava. (Piti kyllä ensin miettiä onko aprillipäivä).

S.A.

4 kommenttia:

Inkivääri kirjoitti...

Ehhhh, vertaistukiryhmää tarvitaan, kun on jokin kriisi, ongelma, suru - perhe on siis kriisi, ongelma tai suru?!?8]

Minz kirjoitti...

Siis voi kamala: mulla on perhe - tarvitsen siis vertaistukea! Hih! =oD Kieltämättä vähän koominen näin yhtäkkiseltään. Mitähän tuo tarkoittaa niinkuin käytännössä?

Anonyymi kirjoitti...

Hi hii............ :D

TMY

~R&T~ kirjoitti...

Hih, jos perheiden vertaisryhmä on jotain sellaista kuin tämä että saa lukea teidän perheen kuulumisia-itkeä ja nauraa ja huomata että meillä on ihan samanlaista!

Vertaistukiryhmä ei välttämättä ole _vain_ kriiseihin. Mielestäni vertaistuki on aliarvostettu asia.
Vertaistukea voi olla melkein missä vain asiassa elämässä ihan hyvässäkin mielessä.

Itselläni on ihana kokemus vertaistuesta-joka perustuu useamman perheen elämään. Kaikkia yhdistaa jokin piirre.En nyt erittele sitä tässä. Esimerkin vuoksi voisin sanoa että se olisi vaikka suurperhe tai erityislapsi.
Kumpikaan asia ei ole varmastikaan ko. perheille ongelma eikä kriisi. On kuitenkin voimaannuttavaa saada jakaa kahvikupin ääressä kokemuksiaan leppoisasti elämästä kun tietää että muut tajuavat mistä puhuu.
Ei-vertaisryhmässä tilanne voisi olla se että yksilapsinen perhe silmät pyöreinä kauhusta miettii/ihmettelee miten te 7 lapsen kanssa voitte mennä uimaan?! Tai perhe joka ei ole koskaan tavannut erityislasta kauhistelee "miten teillä on rankkaa jne"

Tajusiko tästä mitä tarkoitin? :D

"perhe" on siis hieman liian iso aihe tuommoiselle ryhmälle-minun mielestäni.Jotenkin rajattuna se toimisi kyllä varmasti.