14.3.11

Asiakaspalvelua.

- Akka tässä hei! Huomasin tämmöisessä ja tämmöisessä ja tämmöisessä asiassa tämän virheen.
- *näppäimistön näpyttelyä* Joo, niin on sattunut kuule meillä nyt virhe. Tämän voi kyllä korjata näin *näpsytinäpsyti* Virhe on nyt korjattu.
- Kiitos, hyvää päivän jatkoa sulle!
***
Viikkoja myöhemmin:
- Kuule, soitin pari viikkoa sitten tämmöisestä asiasta ja EI OLE KUULUNUT MITÄÄN! Onkohan tämä asia oikaistu?
*näpsytinäpsyti*
- Kenen kanssa juttelit?
- En muista. SE ASIA PITI OLLA JO HOIDETTU!
- Teittekö kirjallisen valituskirjelmän?
- Ai TEIDÄN virheestä?! No kuule EN tehnyt, koska olen oman osuuteni hoitanut asianmukaisesti. Itseasiassa, jos ihan tarkkoja ollaan, Teidän olisi syytä tällä hetkellä näpytellä ANTEEKSIPYYNTÖkirjelmää minulle...
- Kas, avasin uuden tiedoston. Täällä tämä onkin, ihan kuten sanoitte. Meidän järjestelmä vain tekee automaattiajot kuukauden viimeinen viikko ja teidän asia olisi tämän kuun automaattiajossa.
- Anteeksi MITÄ?
- Pääsisittekö käymään täällä virastolla?
- NO KUULE, TAITAA OLLA MEIDÄN MOLEMPIEN PARHAAKSI, ETTÄ EN PÄÄSE!
***
On se nyt kuulkaa ihan oikeasti kumma juttu, että yhtäällä on ihan omat säännöt ja se, että kukaan ei varmasti vahingossakaan pyydä anteeksi mokaa, saatika asiakaspalvelun nimissä yrittäisi oikaista asian niinkuin kuuluu, odottelematta automaattiajoa. Kun ihminen on muutenkin ärsyyntynyt, niin siinä ei montaa pisaraa tarvita, että kuppi rytkähtää nurin. Tänään tosiaan läikähti.
***
Vastakkainen esimerkki:
- Soitin tuossa aiemmin, että tammikuulta ei minulla ollut tuloja ja sovittiin, että palkkakuitit sopii toimittaa myöhemmin. Nyt teiltä kuitenkin tuli lasku ja tämä on oletettavasti liikaa. Tässä lukee, että tästä päätöksestä voi tehdä kirjallisen valituksen. Teenkö kirjallisena?!
- Ei tarvitse. Kumoan laskun *näps* näin ja toimitat kuitit ja teemme uuden päätöksen.
- Kiitos! Mukavaa päivän jatkoa sinulle!
Tämä asia hoitui 3 arkipäivässä ja uudessa päätöksessä ja laskussa oli vielä post-it lappu päällä, että tämä ja tämä aiempi lasku on aiheeton, voitte repiä.

Ja tuo aiempi esimerkki roikkunee hamaan hautaan asti auki. Odottelemassa automaattiajoa tai sitä, että menen punaiset kynttilät kylkiin teipattuna paikan päälle selvittelemään toisten töppäilyjä. Jeah, joko arvasit. Verovirasto, sehän se. Kaikkea hiivattia sitä onkin.

Jos joku verovirkailija lukee tätä, niin kerro minulle, että miten helvetissä teillä on niiiiiiiiiiiin tahmeat koneet, että mikään asia ei luista ja asiakaspalvelu-sanaa siinä virastossa ei tunneta. Onko siinä nyt mitään laitaa, että virheen kohteeksi joutunut tekee virallisen valituskirjelmän mokasta, jonka virasto itse myöntää tehneensä? Anteeksi nyt vaan, mutta en tajua.

Kops, nyt se kuppi on nurin. Ripuli sentään loppui.

S.A.

8 kommenttia:

Ofelia kirjoitti...

Oman kokemuksen perusteella voin sanoa että verovirastossa EI ole asiakaspalvelua! Kaikki virkailijat ovat todella helvetin tylyjä ja silti saat soitella perään vaikka ensin itse kävisit paikan päällä.

Toivottavasti joku verovirkailija tulee tänne kertomaan mikä mättää aspassa...

Anitta kirjoitti...

Kerrankin mulla on toisenlaisia kokemuksia tuon verokarhuviraston kanssa. Aina on muutokset hoituneet sutjakasti ja hyviä neuvojakin olen saanut.
Tosin kuulopuheiden mukaan virasto ei taida tuntea asiakkaita, vaan ainoastaan alamaisia. hmph.

Sanelma kirjoitti...

Pakko kommentoida. Viime kesänä meille tuli kiinteistöveron maksulaput. Aloin tarkemmin tarkastella niitä sen sijaan että olisin vain suosiolla maksanut ne kuten aikaisempina vuosina.
(miksi merkillistä niihin papareihin ei voida selventää millä perusteella ko. veroa pitää maksaa, vaan jouduin kaivamaan sen tiedon ihan muualta)

Ja -tadaa- meiltä oli peritty liikaa veroa, neliöitä oli heidän tietojen mukaan paljon enemän kuin niitä oikeasti on (ei oltu vähennetty vinoa sisäkattoa..)

Soitin verotoimistoon jossa minua ystävällisesti palveltiin ja koska kyse oli tälläisestä neliömäärästä menin käymään verotoimistossa jossa erittäin ystävällinen miesvirkailija otti minut vastaan ja sit yhdessä katottiin talon pohjapiirroksista paljonko niitä nyt pitäisi oikeasti olla. Lupasi, että korjaukset tulee 2-3 viikon kuluessa kun on sillähetkellä niin ryysis

Meni viikko ja aiempien vuosien liikamaksut palautettiin tilille ja kotiin tuli päätös uusista maksuista.

Minunkin aikaisemmat suhteeni tuohon laitokseen ovat olleet negatiiviset, mutta tämä aspa osasi hommansa!

Maija kirjoitti...

Jouduin puhelintekemisiin veroviraston kanssa toissa viikolla. Palvelu toimi ok ja nopeasti, vaikka ihna muuta olin kuullut. Pari päivää mietin, että ei se voi mennä niin ja soitin uudestaan. Kyllä, toinen virkalija tutki paperit ja oikaisu oli mennyt oikein.
Toista on ollut puhelinoperaattorin kanssa. Kesti yli vuoden saada uusi osoite näkyviin missään luetteloissa. Laskuihin saivat vaihdettua heti. Nimi alkuperäistyi ja sen saivat muutettua parissa viikossa. Olin siis uudella nimellä ja väärällä osoitteella kaukana entisestä ja puhelinnumeron löytymättömyydestä tuli iso ongelma. Otin Unelma-paketin, aloin saada laskut vanhasta ja uudesta systeemistä. Tällä hetkellä tilanne on se, että osoite vaihtui oikeaksi 3 kk sitten, samalla nimi takaisin entiseksi, joten edelleenkään en löydy puhelinluettelosta oikeilla tiedoilla. Laskutussotkujen vuoksi operaattori on mulle velkaa sen verran, etten ihan vielä halua siirtyä toiselle. Tänään tuli lasku ja taas pitäisi soittaa.

Anonyymi kirjoitti...

Onnea vaan. Missähän viipyy se mun parin vuoden takainen verotustodistus, jonka pystyi tilaamaan kätevästi puhelimen nppäimillä HETUn näppäilemällä? Kymppi laskutettiin palvelusta seuraavassa puhelinlaskussa kuten kerrottiinkin, joten sinänsä aika fifti-siksti.

On niin nättiä ulkona, ettei nääkin harmit huvittaa.

HannaHoo

Eve kirjoitti...

Miehelleni oli jätetty puhelimeen ääniviesti : Olisimme tarjonneet teille edullisempaa sähköä, mutta kun te ette vastaa työaikana puhelimeen (työaikana), niin nyt ette sitä saa.. Asiakaspalvelussa on parantamisen varaa aika monessa paikassa.. :(

Sipulix kirjoitti...

Asiakaspalvelu on taitolaji. Monet harrastaa, harvat osaa. ko. tahosta täytynee kuitenkin sanoa, että sieltäkin löytyy ihan oikeita ihmisiä ja oikeassa paikassa...mutta siellä teilläpäin ne ei näytä olevan :) sorry että taas nauran täällä, helpottaa nuo sun kuulumiset omaakin ressiä-
halit!

Heli kirjoitti...

Suomessa sentään asiakaspalvelu toimii, verovirastossakin, jos sitä vertaa Norjaan. Muutin tänne vajaa kaksi vuotta sitten, ja kun veroilmoitus muuttovuodelta piti tehdä kahteen maahan, piti kysyä neuvoa. Paikallisen verotoimiston vastaukset kysymyksiini olivat niin outoja, että päätin kysyä vielä muualta. Neuvontaa kansainvälisessä henkilöverotuksessa lupaavassa puhelinpalvelussa puhuttiin huonoa englantia, ja vastaukset olivat enimmäkseen päinvastaisia kuin paikallisessa verotoimistossa. Kun tämän jälkeen edelleen oli epävarma, mitä pitää ilmoittaa mihinkin ja mikä maa mistäkin asiasta verot perii, soitin Suomeen. Sieltä vastattiin kysymyksiin heti ja selkeästi ja ilmeisen oikein, koska veroilmoituksiin (kumpaankaan maahan) ei ole vaadittu lisäselvityksi.
Voivat olla tylyjä ja ynseitä, mutta kyllä Suomessa enemmistö virkailijoista taitaa hallita työnsä. Norjassa vastaillaan mitä sattuu tai todetaan suoraan, ettei tiedetä, ja toivotetaan sitten mukavaa päivää.